Internationaal Psychologiecongres 6 juni 2007: een uitdraai.

Wat doen mensen die elkaar leuk vinden?

Internationaal Psychologiecongres 6 juni 2007: een uitdraai.

Berichtdoor Matthew op wo jul 18, 2007 11:34 am

Ja, het congres is al lang en breed voorbij. Zoals jullie al weten, had het als thema liefde en sex.
De website ervan is te vinden op: http://www.vspa.nl/conference/psy07/site/
Wetenschappers van "de hele wereld" kwamen bijeen om hun bevindingen omtrent het onderzoek van liefde en sex te bespreken.
Wat vooral interessant was, was dat men probeerde om voor dit alles een wetenschappelijke onderbouwing te vinden, wat niet altijd even makkelijk is.
Zeker niet als er eigenlijk nog heel veel dingen zijn waar we eigenlijk niets over weten. Een ervan is: hoe werken de hersenen?
We weten globaal wat sommige delen doen, maar hoe wij bijvoorbeeld schizofrenie moeten "genezen" of hoe wij de stroompjes in de hersenen moeten nabootsen hoe iemand verliefd wordt? Geen idee.

Tijdens het congres gaf ik ook een workshop over waarom mensen sex hebben, waarom mannen/vrouwen bestaan en wat je moet doen om iemand voor je te laten vallen.
Stond in het programmaboekje vermeld, maar kennelijk lazen veel mensen hier overheen.

Vooral het laatste punt was erg controversieel: "hoe kom je aan een relatie?" Empirisch gezien is dit erg moeilijk te onderbouwen: wat geeft de garantie dat als je a en b doet ook tot c zal leiden?
Zal dit ook reproduceerbaar zijn?
Daar is geen garantie voor.

In mijn ogen werkt echte liefde niet met garanties, maar eerder met (blind) vertrouwen.
Je kunt niet zeggen dat als je a en b hebt gedaan, dat c er logischerwijs uit zal volgen.

Dat is ook de reden dat ik niet als academicus met een doctorstitel of Ph. D. sprak, maar als iemand die een workshop gaf.

Helaas is niet iedereen het hiermee eens en kost het mij teveel tijd om mezelf te verantwoorden dat ik eigenlijk de essentie van mijn workshops uit het oog verlies.
Niet het uitleggen van waarom het goed is wat ik doe, maar het vertellen wat je moet doen en wat ik heb gedaan.

Echte liefde heeft geen verantwoording nodig.

Gelukkig waren er ook mensen die er wel een open oor voor hadden, dus dat maakt mij wel weer blij.

Bij deze geef ik ook een afschrift van wat ik heb verteld: een inleiding tot waarom mensen sex hebben en waarom er mannen en vrouwen bestaan.
Wie wil weten hoe aan een relatie te komen verwijs ik door naar http://www.derelatieschool.nl/tips_flirten_versieren.php

Als bronvermelding verwijs ik graag door naar "The Red Queen" van Matt Ridley.

Psychologiecongres 2007: Love & Sex.

Allereerst welkom op mijn workshop over liefde en sex. Mijn naam is Matthew en ik ben webmaster van De Relatie School, een site dat over alles gaat dat met relaties te maken heeft: liefde, flirten, versieren, en natuurlijk ook: sex.

Ik ben begonnen met deze site omdat ik graag praat over wat ik de laatste vijf jaar probeerde te doen: het beantwoorden van de vraag die Sigmund Freud ook stelde: “Wass will das Weib?”, of ook wel: wat wil de vrouw nou eigenlijk?
Het leuke van deze vraag was dat ik er ook mijn eigen belangen mee kon behartigen.
Tijdens mijn zoektocht maakte ik het een en ander aan dingen mee, zoals je op de plaatjes kunt zien. Na veel dingen te hebben geprobeerd merkte ik dat je inderdaad gewoon jezelf moest zijn en dat het allemaal wel vanzelf zou komen... De vraag waarom de een aantrekkelijker is dan de ander is hier echter nog niet mee beantwoord, maar dat is een verhaal voor een andere keer.

Het programma komt er een beetje als volgt uit te zien. Allereerst wil ik het hebben over waarom we nou eigenlijk sex hebben. Vervolgens wil ik het hebben over waarom we per se mannen en vrouwen moeten hebben, want soms lijken die twee net van een andere planeet te komen en vervolgens wil ik het hebben over hoe deze twee meer in de praktijk kunnen toepassen, of ook wel: “hoe kom je aan sex?” Gaat iedereen daarmee accoord?

Voordat ik het over sex wil hebben, wil ik het eerst hebben over voortplanting.
Wie kan mij een goede definitie van voortplanting geven?
OK, de definitie van voortplanten is het brengen van de genen naar de volgende generatie. Waarom? Omdat dat de manier is om je eigen soort te doen overleven op lange termijn, aangezien het eeuwig leven voor de meesten niet weggelegd is.

Zoals je al weet is sex niet de eenvoudigste mechanisme om voort te planten. Zeker niet bij de mens. Eerst moet je elkaar een beetje leuk vinden, of je moet bepaalde eigenschappen hebben die erg aantrekkelijk zijn, zoals uiterlijk, geld, macht, of status.
Zo meteen zal ik verder ingaan op dit proces, maar laten we er nu even van uitgaan dat het allemaal lukt en je belandt bij elkaar in bed. Je bent dan vrij kwetsbaar en je moet natuurlijk weten hoe alles moet (gaat over het algemeen goed, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen). Als het allemaal goed gaat, moet de mannelijke zaadcel de vrouwelijke eicel zien te bevruchten. Dat is ook niet even makkelijk, aangezien de binnenste van een vrouw niet al te vriendelijk is voor het mannelijk zaad. Als dat ook eenmaal is gelukt, kan er een nieuwe troonopvolger zich aandienen: de baby. Natuurlijk is dat ook niet altijd even makkelijk, want zoals jullie waarschijnlijk wel weten kent een zwangere vrouw ook weer haar kwaaltjes.

Erg ingewikkeld allemaal.
Er zijn veel eenvoudiger processen, zoals het klonen (als bij bacterien). Het enige wat je dan hoeft te doen is een kopie van jezelf maken...
Waarom denk je dat we niet gewoon kunnen clonen?

De reden dat wij niet clonen is omdat we het anders niet overleven. Denk maar na: wat is de ergste vijand van de mens?

Inderdaad, een epidemie uitbraak kan veel meer slachtoffers opeisen dan welke andere natuurlijke vijand dan ook, inclusief de mens zelf. Om ons te beschermen tegen dit soort parasieten zoals bacteriën en virussen, zorgen wij ervoor dat we tijdens het maken van zaadcellen/eicellen dat elk celletje uniek is. Dit proces wordt ook wel meiose genoemd. De kans dat je twee dezelfde cellen zult vinden is dan dus zo goed als nihil. Als elk celletje weer uniek is, dan zullen de parasieten het veel moeilijker hebben om binnen te dringen, denk maar aan het vervangen van je sloten zeg maar.

Dat is ook de reden dat men ook wel zegt dat “opposites attract” en dat men over het algemeen sexueel niet is aangetrokken tot zijn eigen familiekring. Waarschijnlijk heb je al gehoord van het feit dat er bij inteelt veel meer sprake is van ongezonde mensen dan bij zeg maar “gewone” koppels. Het doorgeven van steeds dezelfde genen zorgt er dus voor dat parasieten langzaamaan de overhand zullen krijgen en de mensheid kan uitroeien.

Als zaadcellen en eicellen dus noodzakelijk zijn (sex dus), dan hebben we nog de vraag waarom het nodig is om mannen en vrouwen te hebben.
Wormen kunnen als ze zich willen voortplanten gewoon sex met zichzelf hebben.
Waarom denken jullie dat zoiets niet bij de mensen lukt? Het zou toch veel makkelijker zijn.

Het probleem van mannelijke en vrouwelijke geslachten beiden in gevecht zijn om te overleven. Als dit de eicel en dit het zaadcelletje is, zal de het vrouwelijke meer opeisen, en dat hebben wij ook bij planten. Voordeel is dat ze geen energie meer in het mannelijke hoeven te steken, maar op die manier worden de hermafrodieten wel zeldzamer, terwijl ze toch essentieel zijn voor het voortplanten, dus dat schiet niet echt op.
Als het mannelijke deel dan besluit om het vrouwelijke in zich te doden, dan hebben zij ook weer een voordeel omdat zij ook geen energie in het vrouwelijke hoeven te investeren. Meer hierover is te lezen in de publicatie van Hurst en Hamilton.

Als laatste reden heb ik nog dat sex met jezelf eigenlijk niet wenselijk is. Echte hermafrodieten doen het eigenlijk liever niet met zichzelf, alleen als het echt moet wegens omstandigheden. Zoals ik eerder vertelde is het de bedoeling dat de genen goed worden gemixt: opposites attract. Op die manier hebben parasieten het moeilijker om je code te “kraken”.
Matthew
Site Admin

Keer terug naar Leuke dingen doen